EU-valet. Jag har gratulerat Fredrick Federley till personvalssegern i EU-valet. Jag har gratulerat Kent Johansson och Kristina Yngwe till deras strålande insatser tillsammans med partiledning och riksorganisation och många,många andra centerpartister runt om i landet. Centern har lyft och det var vi värda.
Jag har ändå reagerat på Federley kampanjens glädjetjut för Federley mitt under SVT:s intervju med Kent på valvakan på Odengatan.. Det störde intervjun och jag såg hur illa berörd och ledsen Kent blev när han drog sig åt sidan. Öppenhet, personval, ja, men det var inte snyggt gjort. Heder åt Kent som gratulerade sina medkandidater i toppen på listan direkt efter sammanräkningen av personrösterna. Och ett sammantaget heder åt Centerns medlemmar. Vi har lyft oss själva.
Medborgartjänst är ett förslag som går ut på att vi ersätter den avskaffade värnplikten med en samhällsinsats för alla ungdomar i 18-20 års åldern. Det är något jag tror vore bra för både ungdomarna, Sverige och framtiden.
Vi ser nu i Ukraina och Ryssland hur snabbt världen kan få ställa om från det dagliga lunket till en allvarlig kris. Avskaffandet av värnplikten togs kanske lite för snabbt och utan egentlig debatt i landet. Medborgartjänst skall vara ett samhällsarbete för ungdomar, män och kvinnor i förslagsvis 6 månader. Det kan vara rent militärt försvarsarbete, det kan handla om kris-och krigsberedskap, det kan vara beredskap inför miljökatastrofer som stormar och översvämningar. Det kan också vara insatser för barn, gamla och unga i den gemensamma sektorn.
Det kan bli ett sätt för ungdomar att växa in i samhället...
och se vad skatten går till och kanske få en uppfattning om vad man själv vill göra. Att byta fokus från skola till en samhällsuppgift är en berikande erfarenhet man har nytta av resten av livet. Bara att träffa andra,,, bara att göra en insats.
För övrigt blir det nu lite trädgårdsarbete, lite skogsarbete med veden och lite tennis från Roland Garros...
Conchita vann rättvist Eurovision Song Contest med en bra låt, en bra text, ett engagerande budskap ett ovanligt framförande med en särpräglad ansiktsklädsel....Om det bara hade handlat om låten och framförandet skulle Sanna ha vunnit..
Slussenfrågan går nu in i en ny andning. Börja rusta upp nu enligt den plan som finns. Varför vänta på en ny detaljplan om Katarinaberget från staden? Idioti, förseningar, försämringar och fördyringar. Se här.
"Stoppad bussterminal kan göra Slussen bättre"
De två vänsterpartister som tycker att det var synd att Mark- och miljödomstolen stoppade planen för en bussterminal djupt inne i Katarinaberget behöver inte vara ledsna. Beslutet var välgrundat och öppnar faktiskt för en både snabbare och bättre lösning för Nacka-Värmdö-bussarna, skriver företrädare för Plan B.
Ingen myndighet har godkänt eller ens analyserat säkerhetsfrågor eller luftkvalité i den planerade bussterminalen i Katarinaberget. Förslaget var utformat utan hänsyn till EU:s tunneldirektiv eller luftkvalitetsnormer. Risken för allvarliga brandolyckor skulle ha varit överhängande.
Förslaget innebar dessutom fördubblade bytestider och gångavstånd. Det var helt enkelt ett dåligt och lagstridigt förslag. Att göra om försöket att ta fram en ny plan för en bergterminal – om någon nu vill det – skulle innebära en försening av Slussenprojektet med tre, fyra år och stadens Nya Slussen skulle i så fall vara klar framemot 2025.
Stoppandet av bergterminalen och avsaknaden av en klar miljödom innebär ett totalstopp för stadens Nya Slussenprojekt. Eftersom det ännu inte finns en godkänd helhetslösning går det inte att genomföra bygget som det var tänkt.
Men det finns en bra lösning på problemet. Plan- och bygglagen ger staden rätt att förnya Slussen utan någon ny långvarig planprocess. Det går bra att riva den svårt skadade konstruktionen och återuppbygga Slussen, i stort sett som den ser ut idag, men helt moderniserad. Då kan man använda stora delar av dagens överdimensionerade bilytor till mer generösa gångytor, breda dubbelriktade cykelstråk och genomgående bussfiler på alla gator i Slussenområdet.
Då kan man bygga en ny modern bussterminal, med passagerarna inomhus och bussarna utomhus, med korta och bekväma byten till t-bana, stadsbussar och båtar.
En sådan lösning finns redan framtagen av en expertgrupp. Påwww.SLUSSENplanB.nu finns bilder, filmer, ritningar och beskrivningar. SLUSSEN plan B kostar hälften så mycket, byggs på halva tiden och klarar i motsats till stadens förslag det stigande havet under de närmaste 100 åren.
Tor Edsjö och Lennart Klaesson, arkitekter SAR/MSA
Stellan Hamrin (V), Miljönämnden i Stockholm