tag:blogger.com,1999:blog-8729051000690088539.post6644805571474733346..comments2023-04-22T16:12:25.658+02:00Comments on Hemmesta Hasse: Hemmestahasses bloghttp://www.blogger.com/profile/18373287460423401501noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-8729051000690088539.post-46839977354323879942009-03-28T07:09:00.000+01:002009-03-28T07:09:00.000+01:00När en del funderar på avregleringen av persontraf...När en del funderar på avregleringen av persontrafiken på järnvägen är det väldigt lätt att få bilden av hur <I>Arlas</I> mjölk kompletteras av <I>Milkos</I> på mejerihyllan i affären runt hörnet. Riktigt så enkelt är det förstås inte. <BR/>Redan idag finns ett flertal operatörer representerade på spåren och det monopol som det hela tiden talas om är starkt begränsat till vissa sträckor. På dessa sträckor konkurrerar SJ dessutom redan med godstrafiken. Således kan man redan idag hitta <I>Milko</I> på utvalda hyllor - och dessutom helt andra varor inklämda mitt bland mjölkförpackningarna.<BR/><BR/>Fördelning av kapacitet på järnvägen sker årsvis (samordnat med övriga Europa) i en process som sträcker sig från april till oktober för att sedan börja gälla i december (den strategiska planeringen är givetvis mycket längre både för Banverket och järnvägsföretagen). <BR/>Där utöver tilldelas restkapacitet efter tillgång och önskemål. Att därför tro att det lite lätt går att testa en avreglering med att möjliggöra för fler företag att ansöka om tidtabeller under veckosluten i sommar är inte bara naivt - det är att blunda för verkligheten.<BR/><BR/>Man lurar svenska svenska folket att tro att den här avregleringen kommer att sätta resenären i centrum och hävdar att flyget är modellen.<BR/>I så fall får vi väl företag som säljer resor mellan Stockholm och Göteborg som i verkligheten visar sig gå från Flemmingsberg till Mölnlycke. Visst blir den resan lite billigare - men du får fixa transfern själv...Jakob Fritzellhttps://www.blogger.com/profile/04955037845433881197noreply@blogger.com