tisdag 30 september 2008

Läser Infrastrukturminister Åsa Torstenssons artikel på DN Debatt om infrastrukturpropositionen och 46 miljarder till transportnätet. Ser inte ordet spårbilar nämnt i artikeln och snabbkollar med pressekreterare och tjänstemän på departementet. Nej, det tycks inte stå en rad. Obegripligt och otroligt utmanande mot den opinion som växer för modern klimatvänlig spårteknik. Sverige skulle kunna bli värdsledande. Det fanns ett par sidor i samband med remissrundan där vi från KOMPASS var inblandade som tydligen har "kommit bort". Oförklarligt eftersom jag vet att såväl Maud Olofsson som Åsa Torstensson och statssekreterare Leif Zetterberg är för spårbilar. Men det finns väl någon förklaring. Skall undersöka närmare under dagen. Går inte ut med något argt pressmeddelande så länge.
Vi skiter i det och fortsätter vår planering på Värmdö med en komplettering av de utredningar som gjorts med sträckan Gustavsberg-Hamnen-Charlottendal-Hålludden. Det blir en första del av ringlinjen runt Gustavsberg och också en första del av infartslinjen genom Nacka till Stockholm. Problem är till för att övervinnas.
På hemmafronten är jag glad över att samarbetsklimatet i Värmdö både i Alliansen och till opposition och förvaltning förbättrats påtagligt. Nu gäller det att se till att vi också kan föra en bättre dialog med de värmdöbor som valt oss.

Inga kommentarer: