torsdag 9 juni 2011

Fas 3 har blivit ett havererat skällsord
Det spelar ingen roll hur regeringen gör om sjukförsäkrings- och arbetsmarknadspolitiken så länge Fas 3 finns kvar som begrepp. Det har blivit detsamma som misslyckande och ordet är ett skällsord. I dag skriver Håkan Juholt och Ylva Johansson på DN Debatt om "alternativet till regeringens misslyckande". Mycket kritik blandat med många vackra ord men väldigt få förslag: En aktiv näringspolitik med en ambitiös innovationspolitk har faktiskt centern och Maud Olofsson ägnat en hel förnyelsekonferens. Människor ska arbeta på "rimliga villkor", ha "riktiga jobb". Ja, vem vill inte det. Säg bara hur ni ska göra? Vad är s alternativ förutom ord...

Det här pressmddelandet har jag sänt till världspressen i dag efter bl a DN:s artiklar om trafikträngseln. Bara New York Times har hört av sig än så länge...

Pressmeddelande 2011-06-09

Hans Lindqvist ( c )
Ordförande i KOMPASS – Nätverket för spårbilar

Minska trängseln – satsa på spårbilar
-Vi måste våga pröva nytt och spårbilar är ett modernt miljövänligt transportalternativ som kan minska trängseln, säger Hans Lindqvist, ordförande i Nätverket KOMPASS- kommuner som prövar att satsa på spårbilar.

Den ökade trängseln i Stockholm och andra städer är ett oerhört slöseri med tid och energi.
Regeringen tog för en tid sedan fram en spårbilsutredning där tre städer Stockholm. Uppsala och Södertälje pekades ut som lämpliga för en pilotbana.

-Vad väntar regeringen på? Vad säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter- Svärd? Vad säger SL och Christer G Wennerholm och Stockholms stad?
Spårbilar kostar en tiodel per kilometer jämfört med T-bana och spårvagnar, går snabbare att bygga genom att de går på räls några meter över marken, är miljövänliga och drivs av moderna datateknik.
-Du trycker på en knapp vid en station och spårbilen för dig dit du vill ensam eller tillsammans med andra i kabiner för 4-6 personer. Den stannar inte förrän den är framme

-Om regeringen sätter till några hundra miljoner och fastighetsägare, kommuner och spårbilstillverkare bidrar så kan vi ha en pilotbana inom några år.
-I Stockholm finns ett färdigt förslag på en bana mellan Kungliga Tekniska Högskolan och Universitetet och i både Uppsala och Södertälje finns långtgångna planer.
-Och vilken möjlighet för modern svensk fordons- och miljöteknik. Det är väl något för näringsliv och miljö, eller vad säger näringsminister Maud Olofsson och miljöminister Andreas Carlgren.
KOMPASS har ett 15-tal kommuner som medlemmar som vill pröva spårbilar.
-Låt oss inte vänta längre nu utan sätt igång.

Hans Lindqvist, tel 070/ 5485819

För övrigt hade Sonja och jag jordgubbsdag med glass med Emma, Sara, Hanna och Emmas kompis Sanna i går. Oj, vad det var gott. Sedan blev det gunga, målning och läsa bok innan ögonen föll igen....och puss förstås.

Inga kommentarer: