tisdag 1 november 2011

Grekland folkomröstar om sparpaketet - varför folkomröstade man inte om euron?
Den frågan ställer jag mig inför Papandreous besked i dag om att Grekland ska folkomrösta om de nya sparpaketet från EU. Ett nej betyder att Grekland sannolikt lämnar euron.

Då kommer frågan.
Varför folkomröstade inte grekerna om euron och EMU? Varför var det så få länder EU-länder som folkomröstade? Vågade inte regeringarna tala om riskerna med EMU för sina egna folk och väljare? Nej, det vågade man inte och nu kommer svaren....60 procent sägs i dag vara emot sparpaketet i Grekland. Vem var det som pratade om att krisen är löst...? Vad grekerna tycker om euron är det ingen som frågat men

72 procent av norrrmännen säger i alla fall nej till EU
och bara 12 procent vill att Norge ska bli medlem enligt en färsk undersökning i  Dagbladet. Ja, vad är svaret på det....Mitt svar är att jag respekterar de svenska folkomröstningarna om EU och EMU och förväntar mig att också andra ska göra det, folkpartiet t.ex.

Inför samhällstjänst som ersättning för värnplikten
Det är inget dumt förslag Gunnar Wetterberg kommer med i sin nya bok "Kurvans kraft" att införa obligatorisk samhällstjänst för ungdomar inom försvar, naturvård, räddning, vård och omsorg. En medborgarskola helt enkelt....Vad säger vi i centern? Sex månader t.ex...?

För övrigt verkar bladen i äppel-och päronträden sitta kvar mycket längre än på andra träd...

Inga kommentarer: