onsdag 11 september 2013

USA:s krigspress har tvingat Syrien till reträtt och att lämna över sin kemiska stridsmedel under FN-kontroll
Ja,så ser det ut att vara i världspolitiken. Hur det har gått till är dock mera oklart. Har det förts hemliga förhandlingar mellan USA, Ryssland och Syrien? Eller var det ett hugskott från USA:s utrikesminister John Kerry, mera som ett litet högtänk, där han sa att al-Assad skulle kunna undvika ett USA-anfall om han överlämnade sina kemiska vapen till FN. Jag har svårt att tro att han bara tänkte högt, särskilt som Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov genast hängde på med samma förslag. Diplomati på högsta nivå som faktiskt kan leda till minskat lidande.

Här nedan kommer  några tankar om EU som jag kommer att framföra på Centerstämman i Karlstad nästa vecka. Detta är del ett och del två kommer i morgon. En minuts talartid är inte mycket...

Centervänner,
Det kommer att bli ett annat EU-val denna gång än tidigare. Euron har sänkt EU och EUropa. Byråkratin växer, demokratin krymper, centralisering och överstatlighet ökar.
Stödet för EU har minskat.  Camerons krav på ny folkomröstning för att ta tillbaka EU-makt påverkar alla medlemsländer. Också Sverige. Och vi i Centern har  tydligt markerat i Framtidprogrammet att frågor också kan flyttas tillbaka från EU till nationell nivå, som t.ex jakt.

 Jag var ordförande för Nej-sidan i folkomröstningen, men jag respekterar resultatet. Mer samarbete och Nej till EU-stat, är min paroll i EU-valet.  Fred, öppenhet, frihandel, hållbarhet, klimat och gemensamma  överlevnadsfrågor är EU:s huvuduppgifter.

För övrigt ska jag nu läsa S-förslaget till budget i Värmdö och precisera C-förslaget inför kretsmötet i kväll

Inga kommentarer: