söndag 26 januari 2014

Ukraina: Topposter i regeringen blir gisslan - det måste till ordentliga överläggningar med oppositionen om demokratin, öppenheten, yttrandefriheten och nyval.
Men man kan väl ändå säga att det är något...ett steg, en reaktion. En rädsla från president Janukovytj ( J ) att han måste göra något för att inte riskera att förlora allt. Att erbjuda premiär-, och biträdande premiärministerposten till oppositionsledarna Jatsenjuk och Klytjko gör dom ju bara gisslan i en regeringen som Janukovytj dominerar. Oppositionens krav på att demonstranterna måste har rätt att fortsätta liksom en snar tidpunkt för nyval måste först uppfyllas. J är skärrad, hotad och det känner han.

SvD/Sifo var ingen rolig läsning - varken för Alliansen eller Centern, men bort med narkotikan och mer känsla i budskapen
Det var för mig lite otippat. Hade nog hoppats att Alliansen skulle återtagit lite mer av decembersifforna men framför allt att vi i Centern skulle fortsätta vår försiktiga uppgång från senhösten, men... Oroande är också att vi enligt SIFO gör sämre ifrån oss på landsbygden där både Vänstern och Sveriedemokraterna gått om oss...om det nu stämmer.

Ingen har svaret, men några saker kan vi fundera på...
Hanna och CUF bör nog tona ner förslaget om fri marijuana och cannabis. Det smittar naturligtvis av sig.. Många av våra förslag är bra, sakligt sett, men känslan i politiken är för många avgörande.
Jag minns en kommentar jag fick vid en debatt under folkomröstningen om EU av en äldre gentleman...som kom fram till mig och sa  "Jag tycker egentligen inte som du, men du är så oerhört engagerad och övertygande så jag kommer att rösta på dig...

För övrigt har det blivit morgonträning mellan gamen i finalen i Australian Open där Wabrinka vann rättvist över Nadal och där jag i dag fick tre game mot Stoffe strax efteråt....

Inga kommentarer: