Här kommer en ledare till Julnumret av spårbilsnätverket KOMPASS tidning Destination.
Spårbilen kommer, "A New green transportation Deal" är på väg, sorry, på spår. Airport City på Arlanda - Spårbilen kan bli en del av lösningen.
Nu summerar
vi år 2014 med Julnumret av Destination som du nu håller i handen. Har det gått
framåt med utvecklingen av spårbilar och moderna automatbanor ATN? Den otålige säger, Herre Gud vad långsamt det
går, ingen spårbilsbana än, vad gjorde den förra regeringen? Vad gör den
nuvarande? Hur går det i våra 12-15 KOMPASS kommuner som nyligen utökats också
med Täby sedan november i år, som vi välkomnar. Om vi lyfter blicken lite har
det hänt mycket. Fem nya banor har tagits i drift i världen de senaste fem åren
och i Sverige ligger Arlanda City lågt framme.
För två år
sedan var den årliga spårbilskonferensen i Washington, i år var konferensen på
Arlanda,
där vi i KOMPASS nu också har vår spårbilspaviljong med utställningar
och möten. Nu planeras nästa års konferens preliminärt i november i Silicon
Valley nära San José och San Francisco. KOMPASS är med i samordningen av
konferensen tillsammans med bland andra Microsoft och Google liksom flera
internationella organisationer.
Spårbilar
och automatbanor handlar om en ny design för en modern miljövänlig
transportutveckling
- morgondagens livsstil för förflyttning om vi så vill.
Spårbilen är inte antigen eller utan ett komplement till de färdsätt som redan
finns. Spårbilen kommer i första hand att tillgodose lokala transportbehov på
några kilometer, upp till en mil, på flygplatser, i universitetsområden, till
marknadsplatser, stationer, men någon gräns för utnyttjande finns inte. I
Suncheon i Sydkorea invigdes för något år sedan en spårbilsbana i en naturpark
för att inte störa djur och växtlighet.
Låt mig ge
några reflektioner för framtiden.
Miljö, energi, klimat, trängsel, ekonomi
öppnar upp för nya färdmedel. Urbaniseringen i världen, bra eller dålig är en
verklighet. Markutnyttjandet måste bli effektivare. Vi kan inte fortsätta fylla
områdena runt flygplatser, pendeltågs- och T-banestationer med jättestora
parkeringsplatser. Nya järnvägar och snabbtåg behöver snabba transporter till
och från. Nya T-banelinjer i Barkarby och Nacka behöver snabba, enkla och
miljövänliga dygnetrunttransporter från bostadsområdena till stationerna.
När den
första pilotbanan blir verklighet
släpper fördämningarna och försiktigheten och
spårbilen kommer också i Sverige.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar