söndag 15 februari 2015

Terrorn breder ut sig och nu är den tillbaka till "Jyllandsposten" och Lars Vilks i Danmark.
Tragiskt med havererade människor men vi får aldrig ge upp yttrandefriheten. En fråga dock, varför ökar terrordåden nu?
Den frågan har jag inget bra svar på. Det är klart att attacken mot Charlie Hebdo nu har sporrat flera Jihadister och terrorister. Men i ett bredare perspektiv?Varför ökar attackerna mot det öppna samhället? Skolan, samhällsinformationen, samtalet om vår demokrati,yttrandefriheten och det fira ordet måste finnas med i allt vi gör. Det som sker är "fega" attacker mot det öppna samhället som inikesminister Anders Ygeman säger, dn.se/nyheter.
Och nu hör jag på radion att nya terrorattacker genomförts i Köpenhamn och att den ursprunglige terroristen nu skjutits. Polis, visst, men det är något djupare som behövs.

Har vi fått eld upphör i Ukraina,eller?
Nej, det verkar inte så av morgonens mediauppgifter. Någon som är förvånad? Nej, inte jag. Men jag hoppas fortfarande att det nya Minskavtalet ska hållas, de tunga vapnen dras tillbaka och att nyaval ska hållas i Donetsk och Luhansk övervakade av OSSE.

Bra att arbetsmiljöverket tar upp frågan om den ökade stressen och den psykosociala miljön på arbetsplatsen, men mycket bättre med en generell lagstiftning om Livsbalans än detaljregler för arbetsgivare och fack.
Öka flexibiliteten på arbetsmarknaden som skapar Livsbalans i vardagen med rätt att arbeta mycket, mindre, kortare och mer under olika skeden i livet. En generell lagstiftning om en sådan arbetsmarknad är mycket bättre än en massa detaljregler om hur arbetsgivarna ska sköta sig.
För övrigt glädjer jag mig åt Centerns framgång i dagens Sifo till 7,0 procent. Bra och välförtänt efter Annies framgångar och våra bra förslag om öppenhet, medmänsklighet och  förbättrad integration.


Inga kommentarer: