torsdag 20 juni 2019

Så är det då fullt ös om de viktiga uppdragen i EU under den kommande mandatperioden.
Den viktigaste  frågan är naturligtvis vem som ska bli EU-kommissionens ordförande efter Jean-Claude Juncker som nu suttit ut sin mandatperiod på fem år. Jag tror utan att känna till detaljerna att Juncker har varit en samlande person. Lite yvig i sin personlighet, men vadå...Han har verkligen samlat ihop de viktigaste beslutsfattarna och försökt få kompromisslösningar till stånd, t.ex förbudet att använda tio engångsprodukter av plast som bestick, sugrör och tallrikar.

Det gäller nu att få en kommissionsordförande som likt Juncker har en bred kontaktyta och kan hålla samman i de viktiga frågorna som klimatet, migrationen, rättsfrågorna, brottsligheten, Brexit. 
Jag tror inte EPP. och Merkels kandidat Manfred Weber är rätt person. Jag tror att danskan Margrehe Vesthager, från tidigare ALDE, numera Renew Europa-gruppen är den bästa kandidaten. Som nummer två säger jag Frans Timmermans som också har en mycket bred erfarenhet och erkänt starkt förtroende.

Det måste vara en kandidat som kan hålla samman - Cohision - heter det. Inte ösa på med mer EU mot en statsbildning, men samtidigt hålla nationalistpartierna på avstånd.
Här tycker jag mycket talar för att Renew Europa-gruppen och de gröna skulle kunna bli en samlande mittpunkt i arbetet. 

Inga kommentarer: