söndag 4 januari 2009


FN:s säkerhetsråd måste kräva att parterna inställer sig till förhandlingar
Hör och läser med stor bedrövelse det eskalerade krivet i Gaza mellan Israel och Hamas. FN:s säkerhetsråd har varit för flata och låtit kriget eskalera. Säkerhetsrådet måste ta tydligare initiativ och kalla till sig parterna. Rådet måste kräva att parterna inställer sig inför rådet och omedelbart inleder förhandlingar om eld upphör som ett första steg för att få i gång fredsförhandlingar. FN:s säkerhetsråd, USA, EU och de omgivande grannländerna borde gemensamat ta ett sådant initiativ. Israel kan vinna ett krig men aldrig en fred och aldrig en världsopinion. Hamas har allt att vinna på att upphöra med raketbeskjutningarna om det är befiolkningens bästa man har framför ögonen.

Snö, kallt, is och skridskor i Värmdö
Ja, snö är kanske att ta i. Några centimeter. Men eftersom det är så kallt så ligger den kvar och täcker marken. Kölden har frusit vattnet i Värmdös vikar och insjöar och vi har fått ett riktigt vinterland.
Har åkt skridskor på Storsjön med Sonja, Micke, Åsa och Emma i dag den 4 januari. Det är en årsdag för mig. För fem år sedan i dag åkte jag genom isen mellan Södersved och Grisslinge. Åk inte åt det hållet sa Sonja, där rinner det ut avlopp. Det vet jag väl sa jag och åkte åt det hållet. 10-12 minuter i en vak kämpande för sitt liv där isen hela tiden gick sönder när jag försökte ta mig upp. Det glömmer man aldrig bort. Sänder varje år (i går) också blommor till systrarna Cecilia och Maria som kom till undsättning och hade med sig en livlina som blev min räddning. Still alive, skriver jag på kortet till dem båda. Det var mycket nära att jag aldrig fått se Emma...

Inga kommentarer: