söndag 18 januari 2009

Gaza och Obama
Positivt i alla fall att vapenvila ingåtts även om den är bräcklig, som utrikesminister Carl Bildt sa på Agenda för 10 minuter sedan. Det handlar om två, delvis sammanhörande frågor; att Israel medverkar till att lösa den dagliga försörjningen över gränserna till palestinierna och att Hamas slutar med raketattacker in i Israel. Men de hänger som sagt ihop. Får palestinierna mat så behöver de inte bygga några tunnlar över gränserna som också kan smuggla in vapen.
Vapenvila två dagar före Obamas installation... Vad säger man? Det betyder inte att konflikten är löst. Obama måste visa världen något. Förväntningarna är grymt stora men det är också hans förtroendekapital.

Anna Lind och avvisningarna av egyptierna 2001
Folkrättsligt fullständigt oacceptabelt. Att främmande militär eller säkerhetspersonal på vårt territorium avvissar och transporterar ut misstänkta terrorister från vårt land. Kan Anna Lind verkligen ha fattat det beslsutet? Så minns jag att jag tänkte och så skrev jag i min bok inför valet 2002. Jag kände Anna Lindh en del och hade som ordförande i den EU-kritiska organisationen TEAM uppvaktat henne vid flera tillfällen. Skönt att få rätt, nej inte det men skönt att det kommer fram. Persson och Bodström får stå där med skammen.

För övrigt hag vi haft julgransplundring i dag hos oss och Emma har varit med och dansat ut julen, och tagit ut granen. Hon tyckte det var minst lika roligt som att klä den och det blev tomtegröt och julsånger en gång till ....

Inga kommentarer: