söndag 12 oktober 2014

Helen Hellmark Knutsson bör ta till sig den forskning som sker i hennes eget landsting kring klinisk sjukvård, det blir en bra start för en folknära forskning
I förrgår på landstingets avslutningsfest för mandatperioden pratade jag lite med Helen som nyutnämnd forskningsminister i Löfvens regering. Vi är bänkgrannar i landstinget, eller var, får vi väl säga nu när hon blir minister och lämnar landstinget och jag blir ersättare. Helen är en lugn person, inte högljudd men vet vet vad hon vill i både talarstolen och i besluten.

Hon saknar forskningserfarenhet men det kan hon få på sitt specialområde sjukvården om hon tar ett samtal med Sig Nyman, som varit ordförande i Forsknings- och utvecklingsutskottet i landstinget, där jag varit ledamot.

Ta med patienterna och personalen i den kliniska forskningen och lyssna på personalens och patientens erfarenheter.
Det är en av de frågor jag drivit i forskningsberedningen och det är ett bra sätt att få höra direkt från de personer som arbetar och vårdas vad som kan görs bättre. Nu är det massor av synpunkter som inte har med forskning att göra, men säg att deg bara är några procent som kan utvecklas vidare i forskningen...så

Förvånad över att Margot Wallström hade så lite att säga om Rysslands provokationer i regeringsförklaringen
Jag hade väntat mig mer.Erkänna Palestina,, men knappt ett ord om det som ligger närmare vårt land, Ryssland och dess provokationer.Tvärtom sa hon före valet att hon hade förståelse för att Moskva såg Ukrainas handelsavtal med EU som "en provokation". Oj, säger jag. Sverige ska bestämma sin politik om Palestina själv, inte USA, men Ryssland ska få bestämma Ukrainas. Oj,oj.

För övrigt cyklar vi nu till Värmdövallen och tittar på Emma som kör KM i dag med 60 m,längd, kula,höjd och 400 m. Ett gediget program.


Inga kommentarer: