torsdag 9 juli 2015

Nu märker man när tidningen hämtas i brevlådan att sommaren satt in och journalisterna lämnat arenan. Men det är nog också ett tidens tecken att tidningarna är på väg ut...
Inte bort, men ut till något annat där den digitala tekniken tar över mer och mer. Jag har läst tidningar i hela mitt liv. Jag läser mycket mer tidningar än böcker. Bra eller dåligt men så är det, och det finns ett svar. Jag är intresserad och engagerad i samhället och då är tidningar den bästa informationskanalen plus radio och TV. Men tidningar har den fördelen att du kan göra anteckningar i dem, som du sedan kan använda för blogg, mail eller bara för kom ihåg till ett seminarium, debatt eller bara för dig själv. Tidningen kommer inte att försvinna. Men hur ser det ut om 50 år?

Nu väntar alla på Tsipras och Greklands slutbud i förhandlingarna med långivarna. Kanske är det redan verklighet när detta skrivs, men jag har inte hört något ännu.
Tsipras  härdade i EU-parlamentet i går att Grekland varit ett "försökslaboratorium" för EU:s åtstramningspolitik och att det har misslyckats. Något ansvar har väl han och Grekland själv till den kris som uppstått. Tsipras blir naturligtvis glad när han hör klappade händer och ser positiva skyltar från den EU-kritiska vänstern för honom och Syriza i EU-parlamentet. Men han kanske inte blir lika glad när han hör och ser stödet och hurraropen från Le Pen och extremhögern.

Men ansvaret för krisen är både EU:s och Greklands. Hela euroinförandet är något EU är ansvarigt för. Euron, införandet, processen med stabilitetspakten som Frankrike och Tyskland snabbt bröt mot är inget EU kan vara stolt för om man talar om demokrati  och att samma regler ska gälla för alla medlemsländer. Därför behövs en kompromiss och jag hänvisar till min blogg i går.


För övrigt åker jag nu in till Kungshamn och köper lite vin till festen i kväll på Schabraket och det ser ut att bli inne om man tänker på blåsten och kölden, en vi får se...

Inga kommentarer: