torsdag 22 mars 2018

Facebook, dottar, fake news, digital annonsering, hatsajter,algoritmer
Pappersmedia fylls av rapporter om vad som händer i sociala medier. Är det så utvecklingen kommer att bli, eller är deet så redan. Visst, är svaret och kommer det att öka? Ja, är svaret.

Facebook är skadat i märgen och nu erkänner FB:s grundare Mark Zuckerberg att FB begått ert misstag.
"vi har ansvar för att skydda våra data, och om vi inte klarar det så förtjänar vi inte att erbjuda er våra tjänster"  kan man läsa på ett FB-inlägg från Mark Z. FB riskerar nu stora böter efter avslöjandet att ett bolag Cambaride Alalytica använt personuppgifter från 50 miljoner användare i opinionssyfte med politiska förtecken. FB-användarna är lurade helt enkelt.

Och på DN:s debattsida dn.se/debatt kan man läsa av tre kommunikationsexperter att partierna måste lova väljarna att avstå från oetiska digitala metoder i valrörelsen.
Vad som behövs är en etik för politiskt kampanjande skriver de på internet. Det är sk bottar,  automatiserade robotkonton i sociala medier man främst tar upp och nämner Brexit-omröstningen och amerikanska presidentvalet som exempel. Bra att det tas upp.
Men låt oss nu för allt i världen slippa en debatt om debattens sätt, etiskt och oetiskt, sant och falskt i stället för innehållet sakfrågorna.


Inga kommentarer: