tisdag 18 december 2018

Så hör jag Ulf Kristersson på radio med sitt Julanförande. Han talar om att C och L får välja ,mellan Honom och Löfven och i morgon får vi besked från Talmannen Andreas Norlén vem han denna gång föreslår som regeringsbildare.
Kristersson måste det bli eftersom Löfven var den som fälldes i fredags Måste säga att jag inge vet riktigt vilka tankar Annie och centern har nu.Vi ändrade ju oss och gick med på att testa ett blocköverskridande samarbete. S skulle då tvingas följa C och liberal politik för att Centern skulle gå med på ett samarbete. Det såg bra ut i början men sedan sprack det när Annie gick tillbaka till partistyrelse och riksdagsgrupp om jag har förstått det rätt.

Nu vet vi, i alla fall inte jag, vilken som är vår linje. Annie har sagt nej till till att försöka igen, eoch fortsätta med en  S-uppgörelse, Björklund är positiv.
Med tanke på att en M-Kd budget gått igenom i riksdagen är det troligare att ett samarbete med M ligger närmare av både politiska och turskäl( det är Kristerssons tur att få uppdraget) om ingen tredje person, Annie te.x ska prövas, och det tror jag inte på

Själv tycker jag att en blocköverskridande regering med S och Mp vore det  bästa så länge vi med en M, Kd-regering är beroende av SD, som vi är i dag.Vet inte vad Kristersson ska hitta på för att lösa detta. Löfven måste också lösa upp sitt Nej till uppgörelse och han har testat att han vill fortsätta förhandla, men mer vet vi inte.  I morgon den 19 dwec kl 11.15 har talmannen flaggat för att han har en presskonferens i frågan.

Inga kommentarer: