fredag 22 mars 2019

Ebba Bush Thor, EBT:s besked att hon och Kd kan förhandla med SD kom kanske inte som en överarraskning men är ändå sorgligt och illojalt, skulle jag säga.
KD har hela valrörelsen och under förhandlingshösten sagt nej, nej, n ej till förhandlingar med SD och frågan har verkligen diskuterats-. Den har återkommit gång på gång och Kd her saft ne,. När M och KD gick ut med en egen budget började men nog fundera lite åt vilket håll KD skulle vandra. M och KD fick ju stöd i riksdagen av SD och deras budgetförslag gick igenom.Även då sa KD och M att det inte handlade om några förhandlingar.Vi lägger fram våra förslag sa EBT och vill någon rösta på det så varsågod.

Efter valet har KD gång på gång kritiserat C och L, mest C för uppgörelsen med S och MP.
Det borde hon talat om redan före valet var den sista kritiken mot Annie Lööf.
Jag har känt på mig varje att detta varit en del av taktiken att hårt kritisera Centerpartiet för att inte den interna kritiken skulle bli alltför hård när man nu själv bytte sida.. Inte så vackert vill jag säga. Tvärtom väldigt fult. Det första meningen på presskonferensen när hon meddelade beslutet var "När nu C och L har lämnat Alliansen tycker vi att...." lite min text, men innehållet var detta.

Blockpolitiken är död säger EBT, men jag är säker på att KD, och snart också M och SD kommer att samarbeta nära, kalla det block eller inte.
M har blivit instängda i ett hörn av KD, taktiskt starkt av EBT åtminstone sett i,det korta perspektivet, och visst kan man se en M, KD, SD uppgörelse framför sig. Men allt hänger på M som nu  får en svår avvägning att göra. Jag hurrar inte för januariuppgörelsen, men den var minst dålig, jag hurrar inte för Allians i alla sammanhang heller, men EBT:s och kd.s besked att man nu byter sida var ojust och illojalt och... men Åkesson skrattar.





Inga kommentarer: