lördag 7 september 2019

Jag hat inte alltid varit förtjust i Margot Wallström men DN:s rubrik på ledaren "Wallströms arv: en lång rad misslyckanden" instämmer jag inte i.
Margot W var inte tydlig om kärnkraften. Nu är det längesedan, det har hänt mycket och hon kan ha ändrat sig. Hon är nu mycket tydlig om en hårdare klimatsatsning och det tyder väl på att hon inte tonat ner kärnkraften.

Jag har har svårt för henne som person också, de gånger vi träffats. Det  har gällt EU-frågan där hon var totalt oförstående för den kritik på ett svenska medlemskap som jag och Nej till EU stod för. Jag tycker fortfarande det var viktigt och är viktigt i dag men vår inställning att EU inte får bli en federal statsbildning. Det är en av anledningarna till Storbritanniens kritik och Brexit som vi nu har. Jag anser i dag att vi ska vara kvar i EU men arbeta för ett stärk demokratiskt samarbete d som inte skapar just reaktioner som Storbritannien, Ungern, Polen och alla nya nationalistpartier. Hara inte hört MW säga om något om detta.
Hon ska ha heder för att hon drivit en feministisk utrikespolitik men sättet Sverige kom med i FN:s säkerhetsråd var inte särskilt demokratiskt..
Hoppas i vilket fall att Margot fortsätter med samhällsarbetet och politiken. Hon har mycket kvar att både ge och reta sig på.