onsdag 9 mars 2011

EU-patent: Oj vilken seg historia
Det är ett praktiskt-politiskt samarbete mellan Europas länder att skapa ett gemensamt EU-patent. Jag tog upp detta i EU-parlamentet redan för 10-15 år sedan och det är ännu inte klart. I går sa EU-domstolen i Luxemburg nej och Italien och Spanien gör det fortfarande eftersom patentspråken begränsas till engelska, tyska och franska. Skärpning. Det handlar om näringspolitik och att utveckla innovationer och uppfinningar...om framtiden alltså.

Sveriges regioner - centern bör driva på
I dag på DN Debatt finns en välkommen artikel från tre personer som arbetat med regionfrågorna länge, från centern är det Kent Johansson, fd regionråd i Västra Götaland. De tecknar en karta över 8 direktvalda regioner i Sverige, där Stockholm är en region. Det handlar om att stärka arbetsmarknaden, kommunikationer, regional uthållig utveckling och sjukvård. Vi driver på i landstinget. Centern riks bör ta ett initiativ...

Polisens utvisning av romer: Ovärdigt Sverige
Polisens utvisning av romer är ovärdigt Sverige och en modern rätts- och välfärdsstat. De som utvisats har inte ägnat sig åt organiserad brottslighet, inte uppträtt aggressivt, nej bara spelat instrument och lagt ut en hatt. Om jag ställer mig på Drottninggatan med mitt dragspel blir jag utvisad då....?

Centerpartiet får vice ordföranden
Ett utmärkt förslag från partistyrelsen i går att föreslå att centerpartiet förutom ordföranden också skall välja två vice ordföranden. Det påminner om en motion från en medlem i Värmdö. Roligt att få motioner bifallna innan de ens behandlats...

För övrigt håller jag nu på med att planera en heldag med spårbilar den 27 april med tjänstemän från näringsdepartement, Trafikverk, kommuner och landsting på förmiddagen och politiker på eftermiddagen från KOMPASS-kommunerna. Roligt.

Inga kommentarer: