torsdag 17 mars 2011

Kärnkraften: Centern måste visa att vi vill avveckla
Centerpartiet måste visa att vi vill avveckla. Att som Andreas Carlgren i går säga att vi inte ska "blåsa upp stora kärnkraftsmotsättningar" är ett hån mot våra egna kärnkraftsmotståndare, de som finns kvar..., Centern kan inte bara fortsätta som om ingenting hänt om vi ska ha något förtroende kvar som miljöparti. Vi ska fortsätta bygga ut den förnybara energin men då ska vi inte öppna för ny kärnkraft. Då blir inte kärnkraften "någon parentes", Andreas, då kan vi få 10 nya reaktorer dubbelt så stora som i dag i 60-70 år till. Att ersätta ett fossilt miljöhot med ett annat är ingen klok lösning, skriver Maria Wetterstrand i dag i http://www.svd.se/. Nej det är det inte.

Jag blir trött på DN
Hur kan erfarna journalister skriva om överdrivna faror om kärnkraften  när verkligheten är den motsatta att myndigheterna dels informerar dåligt och alltid underskattar riskerna. Så var det i Harrisburg, så var det i Tjernobyl, så var det i Forsmark 2006 och så är det nu i Fukushima. Expressen är lika aningslös. Som jag bedömer har läget förvärrats och risken för nya haverier och hög strålning är stor.

Engagerande Nej till kärnkraftsdemonstration på Sergels torg
Det var inte 60.000 demonstranter som i Tyskland på Sergels torg i går men det var också en extremt kort information med ett par dagars varsel genom facebook.. Roligt var också att det var enskilda människor som Eduardo Hornos Ledoux som stod som inbjudare. Många var också unga. Karin som jag pratade med var 25 år...alltså långt efter folkomröstningen.. Flera av oss höll spontana tal de flesta från miljörörelsen, Folkkampanjen, Miljöpartiet. Jag var den ende som pratade från centern och jag såg ingen annan centerpartist heller än en tidigare sådan som Staffan Svensson som gått ur bland annat på grund av kärnkraften....

Centern bör göra som Tyskland och Schweiz 
Jag presenterade mitt förslag att centerpartiet bör föreslå i regeringen att vi inte fattar några beslut om nya reaktorer eller förlängning av gamla under fem år. Detta för att kraftfullt forsätta satsningen på förnybart och se om det överhuvud behövs någon  kärnkraft och för att noga analysera säkerheten efter vad som hänt i Japan.

För övrigt ska jag nu in till ett seminarium med Maud Olofsson om jämställdhet. Maud firar tio år som partiledare.

2 kommentarer:

Erik Rune sa...

Även jag var där och protesterade mot kärnkraften, precis som Staffan S tydligen. Lämnat c har jag gjort också av rätt mycket samma skäl som Staffan. När kommer det gröna centerupproret? En del av dem som är kvar i partiet har kanske viljan kvar också?

Anonym sa...

Jag är ledsen, men jag tror att Centern har tappat miljöfrågorna helt med Carlgren som minister. Trovärdigheten är borta.