lördag 5 mars 2011

Invandrarpolitiken - krångla inte till det
Ibland gör vi det svåvare än vi behöver. Hur många spaltmeter ägnade inte media åt schalar och burkas. Låt folk klä sig som de vill så länge det inte inverkar negativt på någon verksamhet Ska vi tala om för samerna hur de skall klä sig också? Det är väl helt ok att invandrare behålller sina sädrag så länge det inte inverkar negativt på någon annan. Man behöver inte ta seden dit man kommer. Det enda som gäller är att ta lagen dig man kommer, sa Howard Duncan, chef för ett kanadensiskt forskningsinstitut på ett seminarium häromdagen. Klokt sagt, se www.dn.se

Stärk barnens rätt
Det är bra att barn- och äldreminister Maria Larsson vill stärka barnens rätt kring bl a HVB- hem, Hem för vård- och boende. Det handlar om LVU, lagen om vård av unga och Lex Sara. Våld på HVB-hemmen är t.ex oacceptabelt. Men viktigast, och det säger inte Maria, är att ställa krav på vilka som får driva HVB-hem, kompetens, utbildning, kontroll och uppföljning.

Vasaloppet - ett roligt minne
Jag har åkt tre gånger 1979,1982 och 1983, två öppet spår och ett Vasalopp. På det sista sov vi med Värmdö IF på ett hotell i Mora natten innan. Vi vallade i kallgrader och sov tidigt. Vi vaknade av att det lät som om någon pinkade utanför hotellrummet. Det var det ingen som gjorde, det hade blivit töväder och droppade från taket. Upp och valla om, 25 åkare. Många hann inte, bussen måste i väg. Jag han valla om en skida.

Jag hade en skida med glid
och en med lappgubbens tvärstopp när jag kom till Mångsbodarna. Jag ställde mig i vallakön och kom fram till Janne Stefansson som vallade. Han tog en kniv och skar bort mina kottar och pinnar,vallade om båda skidorna och sa på sitt sjungande dalmål; skynda dig nu till Mora pojken, du ligger redan två timmar efter täten....
Nu hejar jag på min äldste pojk Micke som åker för fjärde gången och ser ut att få pangväder....

För övrigt ska vi nu på födelsekalas till Sonjas syster i Gävle och sjunga lite visor och skoja lite...ha

Inga kommentarer: