torsdag 20 september 2018

Lyssna till presskonferens med V ocj Jonas Sjöstedt som nu ställer upp med en egen talmanskandidat som 2:e vice talman mot Björn Söder. SD.
Detta för att ställa Centern och Liberalerna inför en svårighet. Ska vi rösta på SD som vi inte skulle liera oss med eller ska vi rösta på V, eller avstå.

Jonas säger att S kommer med ett förslag på kandidat endera dagen och att V naturligtvis röstar på denne. 1e vice talman blir en moderat och där säger Jonas att han följer kutymen från tidigare val med näst största parti. Men när det kommer till 2;e vice talman bryter han denna kutym av politiska skäl. Söder har sagt att Judar och samer inte är svenskar och då kan han inte representera svenska folket som talman och då föreslår V en egen kandidat.Logiskt motiv, men inte logiskt till kutymen. Jonas är taktiker, men har först fråga om Centern ville föreslå en talmanskandidat, men fått Nej från Annie.

Har precis nu röstat i Ep-valet och föreslagit mig själv på första plats lite roligt. Men jag har inga ambitioner att komma i topp eller återända till EU-parlamentet.
Jag gör det främst för att jag är engagerad och tycker det är roligt och gärna vill delta i valrörelsen. Valet är den 26 maj nästa år. Gustav Hemming ställer också upp och han har faktiskt chans att bli vald och får krita med Fredrick Federley om förstaplatsen. Går det riktigt bra för oss kan vi också ta ett andra mandat. Kerstin Lundgren ställer också upp, liksom Lars Carlsson som jag nu röstat på tillsammans med Ebba Krumlinde, Emma Wiesner och Julie Tran.

Inga kommentarer: