torsdag 1 augusti 2019

Jag flaggade för att de inte blir så mycket politik att skriva om i sommar och det har det inte blivit heller. 
Almedalen blev som vanligt fina dagar med mycket både gamla och nya kontakter. Jag reste med min kollega i Värmdöcentern Bisse Alm och Claes-Göran, min gamle vän på Värmdö och tidigare aktiv i Liberalerna. Vi bodde tillsammans i en stuga i Kneipbyn där också Bernt? var med. Jag deltar i Mälardalsrådets stora seminarium om transportutbyggnaden i Sverige med Ostlänken och dess förlängning med Höghastighetstågen. Blir mer och mer skeptiskt till höghastighetstågen, med 270 m,miljarder för att komma snabbare mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Visst, men när jag fick höra vad man kunde få för dessa pengar regionalt i hela Sverige, då....

Lyssnar på Nyamko Sabunis tal, bra men inte sådär imponerande som man kanske hade väntat sig av en ny partiledare.
Då var Annies tal på torsdagen mycket bättre och mer konkret med landsbygdens ekonomi. Annie föreslår ett grundavdrag för boende i inlandskommunernas A och B-områden i nordväst som berör 1,5 milj innevånare. Annie underströk också vikten av samverkan i samhälle och politik och det tror jag möttes mycket positivt. Hörde i alla fall det under talet i parken i Almedalen.

Nu är det Brexit, demokraternas internval inför 2020 och Pride det handlar om.
Vill bara säga där att Boris Johnsson, som nu valts till ny premiärrminister efter Theresa May kommer att få det svårt och har verkligen mycket att visa. Han vill ha ett avtalslöst Brexit före den 31 oktober, men har talat om ett nytt avtal, som inte alls passar in i kravet på avtalslöshet. Han reser runt i landet och får motstånd på Irland, Nordirland och Skottland mot ett avtalslöst Brixit. Nu kan det bli så att det blir den 93-åriga drottningen Elisabeth II som tvingas avgöra Brexxit, genom en ajournering av parlamentet. Oj, sägert man.

Inga kommentarer: