tisdag 30 juli 2019

Nu några rader om Fjällfiskets vänner som fiskat tillsammans i 32 år och de sista 14 åren i Östra och Västra Vattensjön och i år i Anasjön.
Det står en hel del i mina "Hågkomster" men det jag skriver nu blir mer direkt från hjärtat. En fantastisk del av livet att vi 4-5 gossar  med samma intresse för fiske och särskilt fjällfiske har hållit ihop så många år. Det är Raymond Svensson, Bengt Hellman Ulf Eklund och Bosse Jonsson som utgjort gruppen med en och annan som tillkommit vid enskilda tillfällen som min son Mikael Lindkvist och Anders Sandgren.

Det hela började när min svärfar Bror Rask dog 1988.
Jag hade ingen att fisk med där jag stod hemma på Värmdö och hade packat mina fiskegrejor, plockat mask och kollat utrustningen. Ska jag verkligen åka ensam eller. Raymond Svensson jobbar ju på sportfiskarna han borde vara intresserad.... Jag ringer.
-Hej, det är Hasse, jag åker och fiskar nu norrut någonstans ska du med.? Tyst.
-Det kom lite plötsligt, jag har möten och annat att göra så det blir nog svårt.
Ungefär så svarade Raymond. Jag orkade inte diskutera mer så jag sa bara något som "Nu åker jag och kommer om en halvtimma.

Ingen människa kunde tro,
inte jag heller, att någon skulle följa med efter detta korta telefonsamtal. Men där stod Raymond med fiskespån, ryggsäck vid vägen när jag kom. Det räcker att säga så, Efter föst året utökade vi till några till och vi har varit från och till med oss fem som huvudpersoner.
Vi åker sista veckan i Juli. I början gick vi med ryggsäck, fiskegrej.och tältade efter en väg i fjällen som vi gjort upp. De senaste åren med lite höft och knäskador har det blivit hos vid Östra och Västra Vattensjön där vi fått hyra båt och köpt fiskekort i samelägret.

En underbar gemenskap, roligt engagerande diskussioner, t.ex 1994 inför folkomröstningen om EU. Jag och Bengt emot Raymond för och där Uffe var väljaren.
Så har det sett ut varje år. , Vi fiskar i bäckar, åar, sjöar, tjärnar, lägger in fisken kallt vid sjökanten eller nu de senaste åren i jordkällaren. Det har blivit ganska många öringar och rödingar och någon harr också under åren.En härlig samvaro, med samtal om fisket förstås, om livet om den egna vardagen och inte minst alla de, politiska frågor vi löst.....ha. Det är gemenskap och samvaro när dene är som bäst med mat, prat och tilltugg....långt in på nätterna. Tack för i år sa vi bara nu 2019 och sjöng vår visa som finns i "Hågkomster" och sa, "Vi ses om ett år igen".


Inga kommentarer: