onsdag 20 augusti 2008

Vill skriva lite om gårdagenden 18.8. Började om vanligt med träningsrunda på morgonen, press och mail. Ett planeringsmöte med överförmyndare och handläggare och vår nyanställda Maria Olsson som vi hälsade välkommen. Vi försöker snabba på granskningen av årsräkningarna och ser fram mot överförmyndarföreningens studiedagar 27-29 augusti. Seminarier, ny lagstiftning och att få träffa folk från andra kommuner är erhört värdefullt. Det handlar om att genom gode män och förvaltare i bästa mening hjälpa människor med stora behov socialt, ekonomiskt och rättsligt.
Ner till Grisslinge och simmar. Upp till lunch på Grisslinge Värdshus med Anna Hellgren, v ordf i den nytillsatta Framtids- och klimatberedningen där jag är ordförande. En mycket viktig framtidsfråga som Värmdöcentern har drivit på för och också fått stöd för i Alliansen. Anna och jag har jobbat ihop mycket tidigare då jag var ordförande i Miljö- och byggnämnden och anna v ordf.
Hon är mycket kunnig, lätt att prata med och full av idéer. Energi, miljö, klimat som vindkraft, spårbilar, Östersjön, enskilda avlopp, och att få med allmänhet,medborgare och skola är vad vi bland annat pratar om.
En simrunda till innan jag hämtar Emma på dagis. Hon blir så glad när hon ser mig. In tills staden och träffar några gamla och nya kamrater i EU-kritiska centernätverket. EU-valet närmar sig med medlemsomröstning, program och möten. Håkan Larsson med sonen Kalle, Lars Carlsson, Gunilla Hansson, Marcus Persson, jag. Viktigt att EU-kritiker finns med på valsedeln för centern. Utskick skall ske till medlemmar, Hemsidan uppdateras genom Marcus och vi diskuterar ett nytt bredare namn på nätverket för att få med fler.
Lissabonfördraget har fallit. Om Sverige ändå fortsätter att driva ratificeringsprocessen så som regeringen sagt så kräver vi folkomröstning. Vad är man rädd för?
För övrigt lider jag med Susanne Kallur och nu också med Stefan Holm som båda hade hoppats på bättre. Ser ut att bli ett mindre framgångsrikt OS för Sverige, men är det inte kämpa väl som gäller..?

Inga kommentarer: