tisdag 30 oktober 2018

Merkel lämnar som ordförande i CDU i december men stannar som förbundskansler till 2021.
Inget sensationellt besked kanske efter alla motgångar den senaste tiden med valen i Bayern och i helgen valet i Hessen där CDU i båda valet minskat med sådär 10 procent.
Den stora frågan nu blir vad som händer i EU och Europa när Merkel trappar ner och så småningom avgår
Macron vill bli en ny Napoleon och har redan flaggat ordentligt för det
med förslag på gemensamt försvar och gemensamma skatter. Merkel har här hållit emot och var händer nu när Macron får fria händer. Det för han eftersom Brexit med med det EU-skeptiska Storbritannien utanför EU.

 Detta ska då ses utifrån den oro som redan finns i EU med växande antal,populistiska, nationalistiska, främlingsfientliga och EU-kritiska partier i EU. Det kan skapa kaos och stor problem för hela den europeiska kontinenten. Jag som gammal EU-kritiker, ska jag jobba ihop med dessa halvfaschister som också är eu-kritiker? Svar, Nej, Och här passar verkligen Nejet in, som jag ju ,är van att använda..

I Sverige finns ju Sveridedemokraterna som kräver att vi lämnar EU. Ska jag samarbeta med dem som jag för allt i världen inte vill samarbeta med i Sverige, i EU-valet bara för att de är EU-motståndare. Aldrig i livet. Jag vill inte ha någon Svexit heller. SÅ mycket energi. kraft och resurser som läggs ner på fel saker. Nu är vi med i EU,jag respekterar folkomröstningen 1994, där jag var ordförande för Nej-sidan och tycker att vi nu ska påverka EU inifrån. Vi kan göra det utifrån också te.x genom att stärka det nordiska samarbetet med i en fastare som som Republiken Skandinavien.

Inga kommentarer: