fredag 26 september 2008

Fredag och seminarium med Framtids-och klimatberedningen i Värmdö, där jag fått förtroendet att vara ordförande. Ett faktaseminarium om dagsläget om klimat, energi, miljö och det sociala vardagslivet med arbete, skola och fritid på Värmdö.
Jag berättar om spårbilskonferensen i Ithaca och kraven på föränderingar inom trasporsektorn bort från fossila drivmedel och till modern miljövänlig transportteknik. Vi behöver "a Green New Deal" också i Värmdö
Utredningsuppdraget är indelat i två delar. Del ett handlar om en vision för Värmdö till 2030- en vision som också skall inarbetas i den översyn av översiktsplanen som nu sker. Del två handlar om fyra scenarios mot 2050 som skall tas fram under våren. Delrapport i vår och slutrapapport om ett år ungefär. Fantastiskt roligt arbete.
Projektledarna Carin Blomberg och Marita Sirviö har förberett dagens seminarium där 10-talet chefstjänstemän beskriver dagsläget om energi, miljö, klimat, äldrevård, social utveckling, skola, befolkninsutveckling, arbete, trafik, vattenfrågor, natur och kultur i Värmdö. Mycket bra en god uppslutning av ledamöter i beredningen.
Vi diskuterar i smågrupper och kommer till slut fram till två utvecklingsvägar för Värmdö som vi skall arbeta vidare med. Den första är ett Värmdö som utgår från ursprunget i skärgårdskommunen och Gustavsbergs brukskultur. Slå vakt om lokalsamhällena i kommunen. Bevara natur och glesbygd, värna vatten, natur, skärgård och lokalkultur. Ingen Stockholmsförort, inget skärgårdsreservat för Stockholmare.
Den andra handlar mer om ett närmande till Stockholm. Kanske en oundviklig utveckling T-bana till Orminge, kanske till Värmdö. Mer förortskaraktär.
För båda utvecklingsvägarna gäller att förnybar energi, klimatbyggande och utbyggd
kollektivtrafik både i Värmdö och mot Staden med t.ex spårbilar är ett måste för att klara klimat och miljöproblemen. Fler företag i Värmdö oavsett utvecklingsväg för att minska pendlingen.
Noterar regeringens reträtt om FRA-lagen. En stor förändring till det bättre, men ännu en misslyckad politisk hantering. Tänk först och handla sedan.

Inga kommentarer: