fredag 21 november 2008

Centern sviker om Lissabonfördraget - med ett undantag
Det kanske var väntat men jag blir ändå bedrövad över de starka siffrorna för en ratificering av Lissabonfördraget i rikdagen tidigt i morse, eller var det sent i går kväll. Med 243 röster för, 339 eemot, 13 avstår och 54 frånvarande gick förderaget igenom. Jag var i riksdagen en tid i går och såg en del av debatten men jag undrar hur många riksdagsledamöter som visste vilken makt de avhänder sig till Bryssel....? Sven Bergström skall ha en stjärna i himlen för att han var den ende centerpartist som vågade stå för sin åsikt och röstade nej . Vi gick igenom frågan i går i riksdagen på EU-kritriska centernätverkets årsmöte och det hedrar honom trots partiledningen tal om att "du bör tänka på din framtida karriär"...Lågt.

Social ekonomi och socialt företagande i Värmdö väcker intresse
Behroz Rahimi, ansvarig för den sociala ekonomin och det sociala företagandet på socialkontoret i Värmdö hade samlat företrädare från fyra kommuner, Haninge, Tyresö, Salem och Nynäshamn som ville höra mera om vårt arbete inom detta område. Här är vi föregångare med 4-5 olika kooperativ och stiftelser som Skattkammaren, Ekhaga, Träffen, kiosken Gustavsgården och IFD Baltikum med Mirjam som ger funktionshindrade och arbetslösa en chans att stärka sitt egenvärde. Behroz, Curt och Eva informerade och jag berättade lite om bakgrunden och mitt engagemang som förtroendevald och det gemensamma engagemanget över partigränserna i denna fråga.
För övrigt har jag och Sonja handlat lite god mat på eftermiddagen till Sonjas födelsedagsfest i morgon kväll med familjen. Och i går gav jag Emma tre böcker, "att läsa, att skriva och att måla" när hon fyllde två år och 11 månader. Någon tyckte att det var lite väl tidigt men Emma kan redan bokstäverna och då är det väl bara att fortsätta.... Nästa gång blir det tre år. Oj,Oj,.

Inga kommentarer: