måndag 3 november 2008

I helgen fick jag ett telefonsamtal från ordföranden i centerpartiets valberedning till EU-parlamentsvalet den 7 juni nästa år, Stefan Thornberg: "Bordtflyttad Lindqvist, vi vill inte ha dig på valsedeln". Oj, ett verkligt plötsligt chockbesked. Jag trode faktiskt först det var ett skämt men så hörde jag att han darrade lite på rösten och lät nästa lite skrämd när han försökte förklara.
Så här är det. Centerpartiet har liksom tidigare åt genomfört em medlemsomröstning till EU-valet den 7.6 nästa år. I den omröstningen deltog drygt 80-talet personer och jag kom på 4:e plats, men det räckte tydligen inte för att få plats på listan. Hur många är det då på listan, frågade jag Stefan Thornberg. Det är 45 svarade han, och det fanns inte plats för mig bland dem...
"Du har ju suttit i EU-parlamentet tidigare, det räcker. Vi vill inte ha fler EU-kritiker". Nähä.
Varför sa ni inte det redan när medlemsomröstningen inleddes då frågade jag, men den darriga rösten hade inget svar.
I medlemsomröstningen kom tre EU-kritiker högt. På platserna 3, 4 och 7 kom riksdagsledamoten Sven Bergström, jag som tidigare EU-parlamentariker och förre riksedagsledamoten Håkan Larsson. Vi är för ett starkt mellanstatligt samarbete men mot en utveckling mot en EU-stat med en EU-president, en EU-utrikesminister och ökadEU-makt enligt Lissabonfördraget. Vi kräver inte utträde.
Medlemsomröstningen visar att centerns medlemmar har stort förtroende för oss EU-kritiker. Att då inte följa medlemsomröstningen är direkt utmanande mot medlemsdemokratin, inte minst för ett parti som talar om medlemsinflytande, folkstyre och decentralisering.
En interndemokratisk härdsmälta kan man säga. En utmanande toppstyrning.
Och varifrån skall centern ta tre mandat som partistyrelsen talar om i EU-valet om man inte vill ha röster från EU-kritiker?
Hela svenska partiväsendet, med undantag för folkpartiet som vill ha med oss i euron och nato utformar valprogram och listor med hänsyn till den halva av svenska folket som är EU-ochEMU-kritiker. Centern sparkar ut dem.
Lycka till, säger jag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

”Idag är det sorg i Hemmesta för Hans Lindqvist har inte blivit nominerad som centerkandidat i EU-valet” Skriver jag idag på min blogg. Gå in på hojenbloggen och läs mer. När du (Hans L.) ändå är där tycker jag du ska svara på frågan om du och centern fortfarande delar moderaternas uppfattning om hur det gick till när gymnasieavtalet kom till stånd. MVH /Hans J

Anonym sa...

Det blev inger hyperlänk på mitt meddelande men här kommer den!

Unknown sa...

Jag måste säga att det är med förvåning jag noterar att du väljer att gå till angrepp mot mig som person och dessutom sprida direkt felaktiga påståenden från vårt samtal. Även om vi inte alltid haft samma åsikter i sakfrågor har jag respekterat dig som person.