onsdag 7 juli 2010

Trafik - miljö- klimat - spårbilar, sjöbussar, centerns framtid
Det är några av de frågor som jag kretsat kring i dag. Hittade med hjälp av Christer Lindström, KOMPASS, internationella ankare en plats på vandrarhemmet i Lärbro i går kväll. Lärbro ligger 35 minuter och lika många kilometer från Visby på vägen norrut mot Fårösund. Det blev sen buss och en liten macka och lite prat när vik om fram. In onsdag morgon, ordnar en affisch med spårbilsinformation på och delar ut foldrar, pratar med folk, media, Andreas Carlgren och massor med andra centerpartister. Det handlar om klimat, miljö, modern miljövänlig transportteknik som elbilar, hållbara drivmedel, spårbilar och sjöbussar...
Andreas informerar förbipasserande från centerns infobyrå vid Donners plats. Mycket bra.

Centerns framtid
är det andra stora temat bland förbipasserande. Skall Maud avgå? Nej, svarar jag, det är en mediaanka. Hur skall centern överleva nu när kärnkraften blir valfråga? Solveig Ternström meddelar att hon lämnar centern och frågas ut av journalister tillsammans med Annie Johansson som gör sitt bästa för att dämpa budskapet och tala om vad vi gjort. Har stor respekt för båda...men kärnkraften bränner...

Några värmdöbor passerar
och de vill veta vad jag tycker om Förbifart Hemmesta. Om den tycker jag inte, säger jag, det kommer att innebära exploatering av Storskogen och det vill vi inte. Bisse Alm går förbi och vi diskuterar turismen i skärgården. Waxholmsbolaget måste reformeras, säger Bisse. Vad tänker du på, frågar jag? Vissa turer är jag ensam på en stor Waxholmsbåt, säger Bisse. Måste gå att organisera bättre. Hon gillar centerförslaget med nord-syd linjen från Blidö till Utö.
Christer och jag flyttar ner till parken där Maud snart skall tala. Delar ut fler spårbilsfoldrar och springer ihop med Håkan Larsson, som delar ut en folder från Sveriges Vattenkraftskommuner.
Otroligt mycket rörelse, intryck, avtryck, uttryck...Almedalen 2010.

För övrigt är det nu en timme kvar till Mauds tal... känns som avgörande på något sätt...


Inga kommentarer: