onsdag 13 mars 2019

Jag har kvar min uppfattning om EU - Samarbete Ja- EU-stat Nej. Mer samarbete men på rätt områden och just nu är det precis tvärtom. Men är Brexit rätt väg t tala om det?
Jag kritiserar mig själv när jag hör mig säga att vi ska påverka EU inifrån för att stoppa utvecklingen mot EU-staten. Det var inte vad jag sa i folkomröstningen 1994. Där var det Nej till EU och det skäms jag inte för ett dugg. Tvärtom, så som ja-kampanjen bedrevs med alla miljarder på Ja-sidan. T.ex alla fula trix för att folkomrösta i rätt ordning  med Finland, Österrike före Sverige för att få ett ja också här och Norge sist som man visste skulle rösta Nej.

Läs DN i dag där faktiskt kd-folk med Ebba Bush Thor i ledningen skriver att "S valde att förneka problemen med den mer överstatlighet med den sociala pelaren"

Det är bara ett litet exempel. Nu kan vi höra förslag om EU-armé från Frankrike och Tyskland, liksom EU-skatter och majoritetsbeslut om utrikes- och försvarsfrågor genom avskaffat vetorätt.
Det fanns inte på kartan från ja-sidan inför folkomröstningen, Vi på Nej-sidan varnade för det och vi fick fick rätt.

Och till sist. Är det inte bättre att lämna då? Nej, det är här jag kritiserar mig själv. Jag respekterar folkomröstningens knappa ja 1994 och har valt att påverka EU som medlem.
Hur mycket tid, energi, pengar, förslag, utredningar, omröstningar möten....har inte lagts ner på Brexit.Och ingen vet hur det slutar, trots att folkomröstningen var midsommarn 2016. Arbeta för rätt sak, men på rätat sätt.


Inga kommentarer: