torsdag 28 mars 2019

Så tog det då slut med tron på Swedbank och efter en razzia mot Swedbanks huvudkontor avgår  vd;n Birgitte Bonnesen,
Det är verkligen en tragisk historia. Men jag minns att jag sa till mig själv nära den första intervjun med henne om penningtvätten i Estland sändes för någon månad sedan "Hur länge sitter hin kvar". Självsäkert och nästan lite provocerande svarade hon på intervjuarens frågor. mog
om sådant. Vi har koll på vår bank.
Vi har inte "samma sorts kunder som  skandalomsusade  Danske Bank". Vi är i en bransch som är beroende av förtroende, sa hon och har förstår verkligen allvaret. Tragiskt, och fortsättning följer.Ställ större krav på bankerna. Kanske behövs fristående revisorer och granskare. Så här kan det inte fortsätta.

Och Brexit cirkusen fortsätter. Nu offrar May sig själv och säger att bara jag får igenom avtalet med EU så avgår jag.
Men inte ens detta tycks räcka för att hon ska få en ny omröstning om avtalet och ett ja-Svar från parlamentet. Jag har inte en susning om nästa steg och hur är det med dig? Är det någon som kan ge ett besked om en tredje folkomröstning om i stdor samma avtal, kanske mindre ändringar eftersom konstitutionen förhindrar fler omröstningar om samma sak.Nya förhandlingar? Knappast. EN ny folkomröstning, Nja. Kommer Storbritannien nu att tvingas vara med i EU-parlamentsvalet om man inte ha lämnat i tid för den 23 maj? Hur länge ska man då vara med i EU. Någon.

Nej, nej, som "gammal" EU-kritiker vill jag inte se något liknande. Hur många timmar, hur mycket arbete, hur mycket tid hur många möten, hur många förslag,
Hur mycket...har inte lagts ner på en fråga i snart två och ett halv som ännu inte är löst. EU måste arbeta närmare sina medlemsländer och EU-medborgare. EU får inte växa över huvudet på medlemsländer och medborgare.Samarbete ja, men EU-stat Nej. Stärk EU genom mindre överstatlighet och mer enkelt samarbete. EUropas länder behöver varandra. Ryssland, Kina USA och Trump får inte hota vårt samarbete. Men gör om och gör rätt.

Inga kommentarer: