torsdag 25 december 2008

En frostvit och kall Jul
Ja,tomten kom strax efter Kalle Anka. Han hade en lykta med sig, röda tomtekläder och ett stort vitt skägg. Han sa att han kom från Nordpolen och hade gått långt. Han frågade om det fanns några snälla barn här och Emma svarade direkt att det fanns det. Han kom in i huset genom bakdrörren mot innergården och var med och delade ut de flesta julklappar innen vi tackade honom och han gick tillbaka mot skogen. Emma fick en kälke... farfar fick årets ranson av strumpor och kalsonger och spelade lite julsånger på sitt handklaver...

Julotta i Värmdö kyrka.
En vacker kyrka i ett vackert landskap. Vi sjunger kända julpsalmer som avslutas med psalm 122 "Dagen är kommen", då körer riktigt kommer loss. Jag är väl inte religiös i den bemärkelse man kanske lägger i det men jag tror på något högre. Jag minns min farfar som alltid tog med mig till julottan i Storvik i Gästrikland och liksom jag sjöng gärna och högt alla psalmer och hälsade på folk. Och stämning är det när vi går ut och ser soluppgången och dagen är verkligen kommen...

För övrigt känns politiken långt borta men familjen, barnen och fåglarna som äter av några av våra övergivna brödkanter väldigt nära

Inga kommentarer: