fredag 10 juli 2009

Indien och Kina med på klimatdialogen
Jag hade visst lite för bråttom i går när jag noterade att Indien, Kina och andra utvecklingsländer står utanför dialogen om klimatet. Det är bara roligt att jag hade fel och positivt för den fortsatta processen. Bristen på konkretion på årtalen 2020 och 2030 är en svaghet liksom oenighet om hur allt skall betalas. Men något skall väl vara kvar att lösa i den stora mängd möten som nu skall hållas innan decembermötet i Köpenhamn.

Kina riskerar fördärva dialogen med omvärlden
Samtidigt som detta positiva händer i klimatdebatten riskerar Kina att fördärva dialogen med omvärlden genom sin brist på mänskliga rättigheter och massakrerna mot uigurerna i Xinjiang-provinsen. Fullständigt oacceptabelt och ett ytterligare exempel på Kinas skräck för att inte ha total kontroll.
Här måste Världssamfundet och EU med Fredrik Reinfeldt omedelbart reagera för att stoppa våldet och dödandet och sätta press på Kina.

Vilsekomna forskare för mer kärnkraft
Nu är det lite mediastiltje och några vilsekomna forskare vill tala klarspråk i SvD om mer kärnkraft för att klara klimatkraven. Så fel. Jag är åndå positivt förvånad över att inte fler talat om kärnkraften i samband med den världsdebatt som pågår om klimatkrisen. Kärnkraften har ingen framtid. Effektivisering, sparande oich förnybara energikällor har det.

För övrigt åker vi nu in till Ulriksdags slottspark och äter lite god mat och lyssnar på Life om Bellman. I morgon åker Lasse Carlsson och jag till Vansbro och simmar.

Inga kommentarer: