söndag 12 juli 2009

Vansbrosimmet - en folksport med nästan 10 000 deltagare
Just hemkommen från Vanbrosimmet i Vanån och Västerdalälven. I år med rekorddeltagande, eller 9886 personer som simmat tjejsom, barnsim, klassiker och dagens 3 km Vansbrosim. Något rekord blev det inte i tid utan den sämsta på 14 raka sim. Åldern tar väl ut... Ja, det gör den men det finns en annan nära förklaring denna gång. Det var bar 15.6 grader i vattnet och jag simmar utan våtdräkt och det blir helt enkelt lite kallt och kraften avtar...
Vansbrosimmet är en folksport. Massor med människor förutom simmarna under några dagar i Vansbro. Familjemedlemmar som hejar på, turister, sådana som ser på Ingmarspelen och sådana som startar dansbandsveckan i Malung med lite hambo dagen innan...

Det höll på att inge bli något sim...
Vet inte om jag skall berätta detta men det höll på att inte bli något sim. Jag har alltid hängt upp mina svarta badbyxor på min cykel på framsidan på vårt hus i Hemmesta. När jag skulle åka i väg med bussen i går hängde dom där och jag tog med dom och stoppade dom i ryggsäcken.
När jag skulle dra på mig badbyxorna strax före starten kände jag inte riktigt igen dem. Svarta var dom och ungefär lika stora som mina ... men det var Sonjas trosor... som hon just denna dag också hängt på min cykel.
Snabbt som ögat in till Vansbro centrum och simexpeditionen som säljer allt från liniment och fett för insmorning till badbyxor pch våtdräkter. För 100 kronor fick jag ett bar badbyxor som man kunde knyta och så löste sig även detta lilla problem... Ett gott skratt har också alla fått som jag berättat det för. Lasse Carlsson, min simkompis, hade dock lätt att hålla sig för skratt. Vi kom precis fram till starten i tid.

För övrigt skall jag kolla grejorna lite bättre nästa gång och följa mitt eget råd som jag har inskrivet i almanackan att packa allt i god tid dagen innan....

Inga kommentarer: