måndag 17 augusti 2009

Usain Bolt - 9.58
Ja, vad säger man. Det kanske inte är något som skall stå överst på en blogg om politik och samhällsfrågor. Men idrott är kultur och kultur är politik. Jag satt som fastklistrad. Jag mindes min pappas berättelser om när han var på olympiaden i Berlin 1936 och såg Jesse Owens ta fyra guldmedaljer... Det här var den första för Usain Bolt och ett världsrekord, och inte vilket världsrekord som helst. De 9.58 sekunderna glömmer jag aldrig.

Belöna inte slösaktiga kommuner
säger i dag Stefan Fölster Svenskt näringsliv och Nima Sanandaji, tankesmedjan Captus. Timbro haar visat att en stor del av de pengar kommunerna har och får används till byråkrati i stället för verksamhet. Det är fler anställda inom barnomsorg och äldreomsorg som behövgs inte fler byråkrater. Det är ändå inget argument för att inte regeringen skall stödja kommunerna i ett utsatt ekonomiskt läge, men sätt gärna en stämpel på pengarna kill kärnområdena.
Vi förtroendevalda måste också på ett helt annat sätt banta administration och byråkrati genom anställningsstopp av byråkrater, naturligt avgång och uppsägningar och använda pengarna till skola, vård , äldreomsorg, sociala insatser och jobb.

För övrigt skall jag nu ut och träna hundra meter...

Inga kommentarer: