onsdag 2 december 2009

Brevlåda och TV, ja -Dörrknackning och telefon,nej
Det är resultatet av DN/Synovates mätning om svenska väljares inställning till valkampanjande.
Det är något helt annat än i USA där Obama-metoderna med dörrknacknig och telefonsamtal skulle vara en av orsakerna till hans framgångsrika valrörelse. Jag tror det är alldeles rätt att åtta av tio väljare i Sverige vill tänka själv, inte vill bli påverkade, ser valet som mycket personligt och vill behålla valhemligheten. Det är ungefär som att komma in i en affär. Jag vill titta själv först innan det kommer någon som talar om vad jag skall köpa. Fortsätta med det.

Regeringen måste skapa en mer positiv bild av sig själv
Det är lite jobbigt att i varje radio och TV-inslag få höra Mona Sahlin tala om vad regeringen borde göra för att rädda SAAB. Det kanske inte betyder så mycket i sak - nej ingenting, men bilden av engagemanget eller bristen på engagemang etsar sig lätt fast hos lyssnaren eller tittaren. Det är detta regeringen måste bli bättre på också. Kanske inte något färdigt svar men bilden, vi vill, vi försöker verkligen, SAAB är värd att arbeta för, även om regeringen inte skall bli bilfabrik...

Fel av Obama
Det kommer att visa sig. Det är synd för det Afghanska folket men också för Obama själv att gå in med 30 000 nya soldater. Helt fel. Det går inte att lösa en social, ekonomisk, djupt kulturell och historiskt nedärvd konflikt med krig. Det påminner om Vietnam... Satsa pengarna på civila insatser i stället. Det skulle mötas på ett helt annat sätt av alla i och utanför landet. Det kostar pengar också, sådär 3-4 mrd dollar per månad....USA skall lösa en ökande arbetslöshet och sjukförsäkring till alla också...underskott...och Kina lånar ut ännu mer pengar.

För övrit skall jag nu till en intervju med tidningen Bilmagasinet om spårbilar, SAAB och bilindustrin. Det går som på räls...




Inga kommentarer: