måndag 7 december 2009

COP 15 har inletts
Efter år av förberedelser har nu Köpenhamnskonferensen om klimatet, COP 15 startat. I morgon bär det av till spårbilskonferensen i Malmö och vidare till Bella Center i Köpenhamn. Jag minns mycket väl när jag åkte till klimatkonferensen i Rio de Janeiro 1992. Då var jag till hälften aktivist från Folkkampanjen mot kärnkraft och till hälften landstingsrepresentant. Det var ett utmärkt mandat.

Agenda 21 lever fortfarande
Jag deltog med Göran Persson och Olof Johansson på den "fina" officiella konferensen men skrev mina förslag och resolutioner om Agenda 21 på Rio Forum - alternativkonferensen tillsammans med Per Gahrton och Tord Björk. Roligt och ett fantastiskt engagemang - detsamma som nu finns på Klimate Forum- alternativkonferensen 4 kilometer från Bella Center.
Framgång, avtal ,inriktning, siffror och uppföljning är vad jag väntar mig.

Jag oroar mig för kärnkraften
Det är är lätt att förstå att kärnkraft kommer upp som ett alternativ för fattiga u-länder. Vietnam t.ex är nu i färd med att satsa på kärnkraft och hoppas få klimatpengar för det från i-länderna. Nej,är svaret. Det är helt fel väg. Frågan kommer att väckas i Köpenhamn man jag och många med mig kommer att motsätta oss detta. Det är de långsiktigt hållbara alternativen som räknas; sol ,vind vatten, bioenergi, och miljövänlig elproduktion.

För övrigt skall jag nu packa väskan med förutom en massa, flygblad, foldrar och broschyrer en god portion optimism... Världen behöver det.

Inga kommentarer: