fredag 25 december 2009

Nu är glada Julen slut, slut.... Nej
det är den inte alls. Det är bara Julafton som gått över från jultomte, julglögg och julklappar till julotta i vackra Värmdö kyrka och vidare till juldagsmiddag. Julottan missar jag inte. Den sitter i ryggmärgen sedan min farfar i Storvik tog med mig till "kapellet" som kyrkan betecknades. Han var med i Storviks kyrkokör, liksom många andra järnvägare. Tonsäker med en hög och klar röst...som ja.. nej jag skojar. Och det var precis vad vi gjorde på julafton. Vi räknade inte men sådär ett drygt 30-tal snapsvisor, julsånger och rim hann vi nog med innan tomten kom...

Julotta i Vämdö kyrka
från 1300-talet, med alla gamla vapensköldar från storhetstiden kvar på väggarna. Och fullsatt. Alltid roligt att träffa folk som man inte ser så ofta annars. Jaså, han.. och hon också. Lite äldre kanske..men....Stearinsljus på gravarna på kyrkogården. Kyrkokören som alltid väl inövad. Jag blir inte förvånad längre vilka som går i kyrkan. Bara roligt att se.. många kanske som jag några gånger om året... men på sitt sätt regelbundet.

Bilden av hur världen styrs( AB i dag och i flera andra tidningar tidigare)
kunde varit vilken församling som helst, kyrkan, Värmdö kommun, landstinget, ett riksdagsutskott, EU-parlamentet. När det krisar sig och man verkligen vill komma fram till något då får organisationsformerna underordna sig. Nu räckte det inte...men det visar att många ville... men inte lyckades. Går ändå att tolka positivt om man är lagd åt det hållet.
God fortsättning


Inga kommentarer: