Effektiv sjukvård och stora T-baneinvesteringar
I går ägnade vi dagen åt en uppsummering med hela landstingsgruppen från dagarna i Paris. Vi var överens om den höga effektiviteten i frank sjukvård och den höga ambitionen att följa en person från födseln till livets slut.
Trafiken med kanske världens bästa Metro och stora visioner för framtiden med en ringlinje runt Paris, Metro Grand Paris, för 20 mdr euro med automatmetro var också imponerande. Liksom ambitionen att minska bilismen i innerstaden. Trängselavgifter finns inte ännu men kommer "inom fem år". Att finansiera en del av investeringen genom markägare och företag längs banan ska vi ta med oss till Sverige.
Luftgondoler är bättre än spårbilar
Christer Lindström presenterade upplägget i Uppsala om spårbilar. Många tyckte det var bättre att kalla dem för luftgondoler för att öka intresset. Det tycker jag också. Men det viktigaste nu är att få igenom ett beslut och just nu hänger det på att landstinget säger ja. Det skulle vara en stor framgång för KOMPASS och för satsningen på modern miljövänlig transportteknik.
Budgetförhandlingar på distans
Vår kanslichef Fredrik Bojerud är hemma och förhandlar budget med övriga allianspartier. Han ringde i går ,och vi kopplade upp honom på datorn i sammanträdesrummet där alla kunde höra, ställa frågor och diskutera.
Tiohundra i Norrtälje ska vi ha kvar, sjötrafikupphandliingen lyfts upp till ledningskansliet. Investeringarna på 75 mdr på tio år måste bantas och granskas. Glasväggar på trånga T-banestationer,precis som man har i Paris, driver vi också.
För övrigt är det nu söndagmorgon och i eftermiddag åker vi hem och samlar ihop våra tankar...
söndag 29 april 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar