söndag 1 april 2018

Minska flygets utsläpp genom nya bränslen och ny teknik, men också insatser för minskat flygande genom att t.ex bättre nyttja digital teknik för möten och konferenser.
Det är klart vi ska fortsätta att flyga, men förbättra flyget så att utsläppen minskar. Precis som vi gjort med bilar, bussar och andra transportmedel ska vi göra med flyget. Flyget är ju det transportmedel som ökar mest, uppåt 70 procent sedan 1990 och flyg från Sverige orsakar lika stora utsläpp som från all personbilstrafik i landet.

Det står att läsa i Isabella Lövins artikel i dn.se/debatt i dag.
Och man kan också se att tio procent avstått från att flyga av klimatskäl under de senaste tolv månaderna. Det visar på en stark miljöopinion att göra mera.

Centerns första reaktion att det är bränslet som ska åtgärdas inte flyget, Det är samma reaktion som för bilen - det är inte bilresandet som ska minska utan utsläppen från bilen.
Nu stämmer inte detta till hundra procent heller eftersom vi också kräver teknikåtgärder som elbilar, höghastighetståg och mer kollektiv-och spårtrafik och andra transportmedel för att minska utsläppen. Det ska naturligtvis gälla också för flyget. Nu föreslår regeringen biobränslen efter Centerns påtryckningar. Då bör vi också kunna ställa upp på andra åtgärder som minskar flyget som flygskatt och genom att informera om hur stora utsläppen är från olika flygresor, precis som man gör med bilar och sätta press på flygindustrin.

För att inte försämra för glesbygden
där flyget i många fall är det enda rationella transportmedlet bör vi kräva undantag för glesbygdsflygplatser.



Inga kommentarer: