tisdag 19 juni 2018

Jag har blivit nominerad till EU-valet  nästa år och har nu bestämt mig för att kandidera. Jag gör det inte för att bli vald till EU-parlamentet igen utan för att stödja Centern i valet och för att jag är engagerad i frågorna.
Jag ser EU;s kris med den växande nationalismen och främlingsfientligheten. Jag ser och hör om flyktingarnas fruktansvärda liv från krigshärjade länder över Medelhavet. Jag ser länder som nu senast Italien, som vägrar ta emot flyktingar eftersom de tagit emot så många.

Jag hör och ser de olika buden på att minska flyktingarna till EUropa
nu senast med mottagning i "säkra flyktingländer" i stället för att komma till EUropa. Jag ser vad som händer i länder som Ungern, Polen, Nederländerna, Italien, Österrike, Slovakien, Tyskland där nationalistiska partier får allt större inflytande som hotar rättsstaten och demokratin.

Jag ser hur de nationalistiska partierna blir starkare i EU och utnyttjar flyktingkrisen till sin egen fördel.Och det händer också i Sverige, eller rättare, det har pågått länge och Sverigedemokraterna, SD växer.
Nu säger Jimmy Åkesson i går att "EU är en stor korruptionshärva där  ingen har kontroll över någonting". Han utnyttjar situationen och ställer nu, krav på en folkomröstning om Sveriges medlemskap i EU. Och det är naturligtvis flyktingfientligheten som ska dominera hans EU-val. Då vill man ju inte vara på den sidan.


Inga kommentarer: