lördag 16 februari 2019

Ceilia Malmström. Mats Persson, Johan Persson, Erik Ullenhag, Nyamko Sabuni -ny partiledare för Liberalerna.
På nätet, i media, insändare, högtryck i eftersnacket om Jan Björklunds efterträdare, och också när valet ska ske, till våren eller på rikstinget i november. Det är ett viktigt val för l, med tanke på utförsbacken de senaste 15 åren, nästan sedan Lëijonborgs 13 procent i valet 2002. I en ganska ny Novusmätning fick L 2,7 procent. Häromdagen blev valanalysen färdig som hår kritiserar partiet för oklarheten kring regeringsfrågan som man menar har gjort partiet otydligt.

Någon av gossarna Person Mats eller Johan, Nyamko Sabuni och Erik Ullenhag är väl de fyra som står i topp.
De båda Persongossarna har varit med hela tiden de senaste 4-5 åren när frågan har börjat diskuteras. N. Sabuni och E Ullenhag har varit borta från politiken helt mellan 6 och 3 år. Båda Persson pojkarna kritiserade L väg att stödja en S-regering. N Sabuni är en hårdare och tydligare person än E Ullenhag som är mer samtalande och  resonerande.

Jag minns att jag tyckte N Sabuni var lite för hård, fyrkantig och säker på sin sak och det var därför hon avgick.E Ullenhag hade i mina ögon ett övertag som mer resonerande. Nu är det just detta L kritiserar, att partiet varit för otydligt, särskilt i integrations-, och regeringsfrågan. Att ta någon av Persongossarna taror jag vore fel eftersom de har alldeles för mycket smet från valrörelsen och regeringsförhandlingarna.

Jag gissar på N Sabuni, någon som är tydligare, bestämd och vågar. Jag tro valet kommer tidigare än i november för att inte riva sönder partiet helt. Ja vi får se.



Inga kommentarer: