fredag 22 februari 2019

Jagskriver i dag om Miljöpartietes verklighet och framtid. Det är väl konstigt.Varför skriver jag  inte om Centerns?
Jo, det är väl det jag gjort i över 11 år i denna blogg. Nu ligger Centern på 8-9 procent men Miljöpartiet på 3-4 och vi har i många hänseenden en liknande politik. Om jag ska säga något kritiskt om Mp som driver en hård miljö-klimat,fri invandringspolitik, ungefär som Centern är det att man är för okänslig. Ta Daniel Hellden Mp:s nya miljöborgrarråd i Stockholm.

 Hård krav och hårda förslag på  fler elcyklar och snöskottade cykelbanor,
medan gångbanorna snöar igen och folk halkar och bryter  benen.. Många av Mp:s förslag är okän sliga. Jag tänker inte räkna upp några fler men kan inte undvika flyget. Att sluta flyga, eller stoppa flyget för höghstighetståg kan låta bra men varför så hårt och fyrkantigt.

Nu gror jag Mp kan vända om man byter Fridolin som språlrör, behåller Isabella Löfvin , och för Per Bolund som nytt språkrör. Varför
Han tänker först, djupare och längre, Han provocerar ingen. Rättvis grön skatteväxling säger nu Bolund. Han vill kombinera den gröna skatteväxlingen med höjda miljö- och klimaskatter med sänkta inkomster för dem med de lägsta inkomsterna. 90 procent av klimatavgifter ska återföras direkt till medborgarna med lägst inkomst. Utmärkt. Då slår inte förslaget mot de svagaste, som det annars lätt gör eftersom de med höga inkomster har lättare att betala höjda klimatskatter på flyg, transporter, mat.De med lägre inkomster kan också lättare acceptera förslaget och Mp stärks som parti Återbäring är ledordet. Smart och rätt.Klimatskatterna måste slå fördelningspolitiskt rätt.Tack för i dag. Har varit på SOS för återbesök och där tyckte läkaren Carl Lybäck att hans operation lyckats bra och det tackar jag honom för.

Inga kommentarer: