söndag 3 februari 2019

Kommundagarna är över och Centern och Annie har fått stor uppmärksamhet. Välförtjänt för vi har varit deet pådrivande partiet i regeringsförhandlingarna. Vår EU-parlamentariker Fredrick intervjuas om läget i DN.

Fredrick är andre vice ordförande efter Annie och Anders W Jonsson
och han är EU-parlamentariker med stort ansvar för samarbetet i EUropa. Jag har väl inte alltid tyckt som Fredrick, särskilt inte under hans tidiga ungdom där han vara för allt som EU hette och jag var EU-kritiker och ordförande för Nejsidan i Sverige.Han tillhör också den nyliberala eller libertarianska delen av Centern som vuxit fram med honom och Annie i t.ex det kritiserade idéprogrammet, där jag inte varit med.

Tycker ändå att han har samlat sig och han gör ett gediget arbete i EU-parlamentet
kring bl a stopp för antibiotika, matsäkerhet och djurskydd och en mer "liberal demokrati". Han säger i intervjun i DN att han är skeptisk till SD:s plötsliga omsvängning i EU-frågan där man inte längre vill lämna EU  Det kan jag säga att jag är också. Det är nog mer till för att passa in i samarbetet i det "nya högerblocket" med M och KD. J

Jag tycker själv att vi först ska ta fram en plan för vilka frågor vi vill återföra till Sverige
som jaktfrågor, skogspolitik, upphandling, och säg nej till nya förslag som inte ska ligga på EU-nivå som skatter, arbetsmarknad, aborter, sociala frågor,tv-tjänster  innan vi börjar diskutera en Swexit. Se bara vilken kraft, energi och tid Brexit tagit i Storbritannien. Kräv ändringar i EU, inifrån när vi nu är medlemmar.

Inga kommentarer: