söndag 10 februari 2019

Dagens Nyheter med chefredaktören PeterWolodarski skriver själv om Medias kris men också medias positiva framtid.
Visst märker man och vi att media ändrad karaktär och vi som använder media också. Som tidningsnörd har vi ju märkt hur DN och SvD kraftigt ändrat karaktär de senaste åren. Tidningarna är tjocka och både infotäta och kulturbreda på helgerna men måndagens tidning är bara några sidor tunn och innehåller nästan ingenting.

Jag köper och läser också Expr och AB varje dag
och där är det mest politik, svensk och internationell jag är intresserad av. Måste erkänna att jag inte är lika bra på kultursidorna, men sporten det kan jag bättre. Läser också på nätet, både telefonen och datorn,internationella media och sådan media som jag under åren fått kontakt med som informerar om dagskursen.

Ser vad Peter W skriver att DN nu har 159.000 digitala prenumeranter och det kommer naturligtvis att öka. 
Jag frågar mig ibland om jag är den siste tidningsläsaren på bussen. När jag åker in på något sammanträde i staden och sätter mig och läser DN på morgonen är jag nästan ensam Alla andra runt omkring läser och knappar på sin dator. Hur länge finns papperstidningarna. När är DN och Svd Borta.
Betyder Bonniers köp av Mittmedias 28 lokaltidningar med min gamla hemstads Sundsvalls tidning att de nu kommer att succesivt läggas ner? Nej, jag vill ha papperstidningarna kvar.

Inga kommentarer: