måndag 9 februari 2009

Spårbilar...
Nu är det knappt tre månader kvar till centerstämman i början på maj i Örebro. Två motioner har jag skrivit. En om spårbilar och en om stöd till småföretag. Jag pratade med både Maud, Andreas och Åsa på kommundagarna i Visby i helgen om den otroligt positiva utvecklingen kring spårbilar både i Sverige och i resten av världen. Vi skall träffas igen med deras medarbetare på några av departementen om ett par veckor, men jag vet hur det är. Det är alltid bra att få upp frågan på en stämma och det är därför jag motionerar. Jag föreslår att regeringen skall tillsätta en genomförandegrupp för spårbilar tillsammans med de kommuner som nu hålller på att planera för olika spårbilsbanor. Och så föreslår jag en del pengar... och att centern och Sverige driver på för spårbilar i Sverige och EU inför COP 15 mötet i Köpenhamn.

...och småföretag
är det andra ämnet. Inspiration från Mats Eriksson Catering som ständigt återkommer till momsen på sina smårgåstårtor. Om han ställer smörgåstgårtan vid dörren till 50-årskalaset får han betala 12 procent moms men om han skall servera på festen blir det 25 procent moms. Varför det? Jo, för då är han restaurang och då är det full moms. Det är EU-regler förstås, så det är där man måste börja. En sänkning av restaurangmomsen från 25 till 12 procent skulle, såg jag i en beräkning från handelns utresningsinstitut, ge över 10 000 nya jobb.
Och det skulle mest vara undgomar, invandrarare och lågutbildade. De grupper som har svårast att få jobb i dag på arbetsmarknaden. Sätti gång.

För övrigt lider jag med Anja Persson som verkligen haft otur på VM. Nu gällde det störtloppet som började så bra men sedan gick in i dimman....Jag såg Anja vinna tre guldmedaljer i Åre för två år sedan så det är skillnad....

Inga kommentarer: