lördag 28 februari 2009

Kriserna stärker Allinsen
Det är inget tvivel om saken, men ekonomi-, finans- och klimatkrisen stärker Alliansen. Oppositionen med Mona Sahlin har väldigt svårt att hitta sin roll. Allianspartierna lyfter med 3,2 procent och oppositionsn tappar 2,1. Helt väntat skulle jag säga. Jag är ingen bogerlig samlare och ingen blockpolitiker heller men en sak är viktig. Uppgörelser om samarbete skall hållas. Det gäller i rikspolitiken som i lokalpolitiken. Väljarna stödjer också partier och personer som kan samarbeta med varandra. Eller ännu tydligare. Väljarna ogillar partier och personer som inte har förmågan att samarbeta. Det är också mycket detta samhällsarbete handlar om. Det är inte bara jag som har rätt...

Även om jag naturligtvis har rätt om kärnkraften...! och det visar sig nu också i opinionsmätningen med DN/ Synovate. Centern backar 0.8 procent till 5.2. Det är en opinionsmsinskning med 20 procent av centerns stöd på en månad och det är energi-och kärnkraften som varit i centrum.

Sverige som EU-ordförande och drottningsbröllop
kommer också att gynna regeringen under sommar, höst och vår.Det blir inte lätt för Mona Sahlin att bryta in. Hon har inte heller den personligheten som inger förtroende, även om både Mona och nye partisekreteraren gjorde bra ifrån sig vid presentationen av beslutet i går.

Vänta med kärnkraften
Jag har ett förslag. Driv igenom klimat- och energiuppgörelsen i riksdagen men vänta med beslutet om kärnkraften till efter valet. Det är alls ingen brådska med den delen. Folkpartiet tänker nog inte föreslå några nya kärnkraftverk före valet heller...Men det är lätt för mig att säga så här på läktaren.

Inga kommentarer: