lördag 23 april 2011

I går blev det ingen blogg
därför att jag åkte in med Sonja till St Eriks ögonsjukhus. I Lofsdalen började Sonja se sämre på vänstra ögat. När hon kom hem blev det bättre men inte bra. Ring och kolla sa jag och det gjorde hon. Åk in och kolla sa sköterskan och det gjorde vi. Tre timmar och 10 min i väntrummet och 3 min hos farbror doktorn och gulkroppsavlossning hette skadan. En ganska vanlig och ofarlig skada som inte har med nätavlossning att göra. Den går långsamt bort av sig själv. Vi drog en lättnadens suck och tog några glas vin och en bit mat i solen på buffé Monaco på Kungsholmen två kvarter från Bergsgatan 21 där vi bodde en gång för mer än 40 år se´n...

Säg Nej till europakten
Nu hörs det nya toner från regeringen och Anders Borg. För några veckor sedan sa han blankt nej till europakten, som innebär mer överstatlighet på det ekonomiska området, där EU bland annat skulle lägga sig i medlemsländernas lönebildning. Jag och många eurokritiker hurrade. Nu hörs nya tongångar och det glunkas om ett ja. EU-parlamentet har fattat ett belsut som kan innebära att den nationella lönebildningen respekteras. Hur som helst. Mer av ekonomisk styrning och överstatlighet kring budget, statsskuld, skatter och löner. Ett krav på euroländerna ja men inte Sverige som står utanför. Betyder detta ett närmande till euron....?

Stärk den kommunala skatteutjämningen
Så kom utredningen om framtiden för den kommunala skatteutjämningen mellan rika och fattiga delar av landet fram till att systemet skall vara kvar. Samtliga partier står bakom. Vackert. Det stärker utvecklingen i hela landet och kan minska på utflyttning och avfolkning i glesbygden, Men systemet måste förstärkas. Ge vattenkraftskommunerna tillbaka lite av vad vi fått från dem t.ex.

För övrigt ska vi nu städa garaget...oj vad saker, arvegods, mina gamla centerböcker, affischer, verktyg...ja allt

Inga kommentarer: