lördag 30 april 2011

Bra förslag om skiljeförfarande i stället för LAS
Ett utmärkt förslag på DN Debatt om skiljenämnd i stället för LAS presenteras av Anna Ekström, ordförande i Saco och Svante Nycander fd chefsredaktör på DN. De föreslår en partssammansatt nämnd som ersätter LAS-reglerna när parterna inte kommer överens. Det är ofta bättre med avtal och handskakningar mellan parter och personer än lagstiftning som lätt blir fyrkantig och"juridisk". Chansen att få jobb liksom tryggheten skulle öka med ett sådant förslag. Bra. mer sån´t.

Har centern fastnat på fem procent...?
Det har inte hänt något stort som ändrar läget mellan partierna i dagens DN/Synovate. Ingen Juholteffekt. Moderaterna är störst med 33.9 procent. Centern måste komma ur gränstrakterna av 4-procentsspärren. Det gör vi bara genom att stärka den gröna centeridentiteten. Valanalysgruppen har fått många bra förslag i den riktningen, från mig, Håkan Larsson och Torsten Sandberg t.ex Ta vara på dem.

"Nya" opponenter  i landstinget.
Alliansen har fått  "nya" opponenter i landstinget. Nja, inte riktigt sant, men på nya uppgifter efter Ilja Batljans avgång. Min bänkgranne i landstinget Helene Hellmark Knutsson som fram till nu har ansvarat för trafikfrågorna blir gruppledare. Det är ett bra val för både s, sakfrågorna och medborgarna. Jag har bara positivt att säga om henne. Hoppas det håller i sig. Bänkgrannen två stolar bort Dag Larsson fortsätter som ansvarig för vårdfrågorna i opposition. Dag är mycket ambitiös. Vi har samma uppfattning om EMU..ha, men ibland tycker jag han går för mycket ner på detaljer.
Ny som ansvarig för trafikfrågor blir Erika Ullberg. Här är jag verkligen nyfiken...

För övrigt ska jag nu ut i skogen och sätta upp frågorna på den traditionella tipspromenaden..med temat Troll.  Är trollsländan en insekt, en fluga eller en larv? Vem skrev operan Trollflöjten? Mozart, Beethoven, Schubert? Trevlig Valborg.

Inga kommentarer: